Novodobá ŠKODA FELICIA slaví 25 let

Datum 16.04.2019

Novodobá ŠKODA FELICIA slaví 25 let

Nejznámější české auto ŠKODA Felicia slaví dvoje výročí. Jedno se datuje k roku 1959, kdy byla na svět uvedena původní řada. S tehdejším modelem se fotila i miss USA. Ta ale není tím legendárním modelem, který vlastnila snad každá česká domácnost. Ten, jež všichni známe, letos slaví 25 let.

Jedná se o produkt vzniklý po sloučení společností ŠKODA a Volkswagen roku 1989. Tato organizační změna se výrazně projevila na kvalitě aut, a to k lepšímu. Dokonce se jednalo o první ŠKODA vůz pod koncernem Volkswagen. Felicia byla na svět uvedena na Karlově mostě v Praze, kdy si jedno z vystavovaných aut projel i tehdejší prezident Václav Havel.

Na jejím vývoji se pracovalo už od roku 1991, uvedena na trh byla ale až roku 1994. Jejím předchůdcem byl vůz ŠKODA Favorit, ze kterého Felicie vycházela, přibyly však modernější technologie. Navíc se do výbavy dostalo ABS či posilovač řízení, které Favorit postrádal.

Felicia se vyráběla až do roku 2001 a za tu dobu prošla hned třemi výraznými zlepšeními. Ať už se jednalo o zavedení airbagů, úpravu pohonných jednotek či výraznou změnu vzhledu, který dostala po tehdejší Octavii. 

První modernizace v roce 1996 přinesla výše zmíněné bezpečnostní airbagy. Auto bylo celkově zlepšené, počínaje startérem, konče zapalovacím modulem. Navíc jim byl zvýšen kompresní poměr a přibylo nové vícebodové vstřikování Siemens. Došlo také k rozšíření nabídky o modely s motory 1.6MPI a 1.9D.

Druhá byla vizuálně drastičtější. ŠKODA uvedla v dnešní době známější podobu Felicií, a to karosářské varianty hatchback a kombi. I předek auta dostal výražně jinou „fasádu“, začal se podobat větší Octavii. Karoserie byla navíc zlepšena antikorozní ochranou a modely se začaly nabízet ve více barvách a různých lacích. I poslední úpravy vedly ke zlepšení, především se projevily na interiérech aut a na motoru.

Za těch 7 let, kdy se Felicie vyráběly, byl vyprodukován jeden a půl milionu aut a celou následující dekádu se jednalo o v Česku nejoblíbenější vozidlo. Dokonce i dnes, čtvrt století poté patří „feldy“ mezi nejoblíbenější auta. Počty ojetin se ale zmenšují a jejich cena prudce klesá, v mnoha autobazarech je už ani neberou. Otevírá se ale příležitost pro sběratele aut, za pět let budou první Felicie patřit mezi historická auta.

Pro ty, kteří preferují spíše moderní modely se letos naskýtá jiná možnost. Společnost rozšiřuje svoje portfolio o nová vůz ŠKODA SCALA.

 

Podívejte se na dobové fotky vozu ŠKODA FELICIA z našeho archivu: