Mladoboleslavské Štěstí slaví šedesátiny

Datum 21.06.2019

Mladoboleslavské Štěstí slaví šedesátiny


Od prvního uvedení kabrioletu ŠKODA Felicia uplynulo právě 60 let. Je proto co slavit, vždyť název Felicia se postupem času vryl českému lidu do paměti natolik, že jej dnes lze téměř pokládat za synonymum slova auto. Naše česká "Felda" je zkrátka fenomén.

 

Pojďme se proto blíže seznámit s Felicií I., první svého jména. Touto je ŠKODA Felicia typ 994, tedy kabriolet, vyrobený roku 1959 v Kvasinách. Zde se nachází pobočný závod firmy ŠKODA AUTO a.s., dříve AZNP (automobilové závody, národní podnik).

 

ŠKODA Felicia byla světu představena poprvé na veletrhu automobilů v Lipsku dne 1. března 1959. Téměř okamžitě strhla lavinu objednávek a dodnes zůstává jedním z nejkrásnějších modelů vozů ŠKODA. Její vzletné jméno je odvozeno od italského felicitas, v překladu štěstí.

 

Felicia a její sestry Octavia a Octavia Super, vznikly v témže roce výrazným posunem ve vývoji předchozích typů, kterými byly ŠKODA 440, 445 a 450. Konkrétně u Felicie se jednalo o výměnu původních příčných listových pružin na přední nápravě za nápravu lichoběžníkovou s vinutými pružinami, do chladícího systému byla zase instalována přetlaková zátka, čtyřstupňová řadící páka prošla rekonstrukcí převodové skříně.

 

Změny dostála Felicia oproti své předchůdkyni ŠKODA 450, dnes známé jako ŠKODA Spartak i vzhledově. Na konci roku 1960 vůz prošel faceliftem a mohl se tak pyšnit dlouhou nízkou zádí s módními křidélky, zakončenými robustními zadními světly. Celkové elegantní zaoblení a výrazná mřížka na masce chladiče zase dodaly šmrnc předku. Přední okno zdobil silný chromovaný rám. V interiéru došlo ke změně čalounění, od roku 1960 už čalounění nebylo dvoubarevné, ale neslo pouze jednu barvu. Plátěnou střechu bylo možno demontovat a nahradit střechou z laminátu.

 

 

Čtyřválcový motor o velikosti 1100 cm3 se při výkonu 37kw a své nízké váze 930kg svou maximální rychlostí vyšplhal téměř ke 130 km/h. Přesto se v roce 1961 nabídka rozšířila o model Felicia Super typ 996 s motorem o obsahu 1221 cm3, jehož výkon stoupl na 40,5 kW a vůz tak pod kapotou začalo pohánět 55 koní.

 

Pro svůj nezaměnitelný elegantní vzhled a skvělé jízdní vlastnosti se ŠKODA Felicia obratem stala velmi žádaným zbožím. Celkem bylo v letech 1959 až 1964 vyrobeno 14 863  kusů. Felicia byla jedním z úplně prvních vozů, které si zájemci mohli pořídit na volném trhu. Její cena byla 42 000 Kč. Skvělým reklamním trikem se stala série fotografií Felicie s Charlotte Scheffieldovou, Miss USA z roku 1957. Tyto fotografie, pořízeny známým českým fotografem Vilémem Heckelem byly součástí inzerátu vábícího americké klienty a okamžitě vzbudily takový zájem, že podnik obratem obdržel několik tisíc objednávek.

 

Dodnes se těchto vozů dochovalo pouze několik desítek, hodnota jednoho kusu se tak může vyšplhat ke statisícovým částkám.

 

V roce 1994 bylo pak toto původní jméno vzkříšeno pro nový, dodnes nám všem známý automobil ŠKODA Felicia.